Dzienne oznakowanie statków
REPETYTORIUM MOTOROWODNIAKA - cz. 20
Dzienne oznakowanie statków pozwala określić nam z jakim statkiem mamy do czynienia i czy przypadkiem nie ma on pierwszeństwa.
Znaki te muszą być widoczne z każdej strony, dlatego umieszczane są jak najwyżej. Oznakowania te podzielone są na kształty i kolory.
Podstawowe oznakowanie (schematy w grafice poniżej):
-
Czarna kula – statek na kotwicy,
-
Czarny stożek (skierowany wierzchołkiem w dół) na jachtach żaglowych – jacht poruszając się jednocześnie na żaglach i na silniku (traktowany jest jako statek o napędzie mechanicznym),
-
Zielona kula – prom,
-
Czarne: Kula, dwa stożki podstawami skierowane do siebie (romb), kula – statek o ograniczonej zdolności manewrowej, dodatkowo może nieść dwie kule od strony, z której znajduje się przeszkoda i dwa romby od strony, z której należy mijać taki statek,
-
Czarny walec – statek ograniczony swoim zanurzeniem,
-
Czarne dwa stożki skierowane wierzchołkami do siebie (klepsydra) – statek zajęty połowem przez trałowanie, dodatkowo może być oznaczony czarnym stożkiem skierowanym w górę - zajęty połowem innym niż trałowanie,
-
Dwie czarne kule – statek nie odpowiadający za swoje ruchy,
-
Walec: żółty z paskami przy każdej podstawie (białym nad czarnym) – statek holujący,
-
Flaga biało czerwona – statek zajęty służbą pilotową,
-
Trzy czarne kule w linii pionowej – statek na mieliźnie,
-
Trzy czarne kule ustawione w kształcie trójkąta – statek zajęty trałowaniem min,