Praca radiooperatora - testowanie urządzeń
Jednym z zadań radiooperatora na statku jest sprawdzanie, czy urządzenia są sprawne. Dlatego należy wykonywać testy.
Czytaj więcej »Jednym z zadań radiooperatora na statku jest sprawdzanie, czy urządzenia są sprawne. Dlatego należy wykonywać testy.
Czytaj więcej »Nowy system w łączności morskiej wprowadzony w 2020r. przez firmę IRIDIUM zapewnia pokrycie łączności satelitarnej na wszystkich obszarach morskich.
Czytaj więcej »Na Europejskich wodach śródlądowych wymaga się aby radiostacje na statkach były wyposażone w system ATIS. W tym wpisie krótko wyjaśniamy jak to wygląda.
Czytaj więcej »Dla wszystkich radiooperatorów pracujących w systemie GMDSS jest ustalony jeden schemat prowadzenia rozmów. Jeśli na morzu będziemy korzystać z tego schematu to komunikacja będzie dużo łatwiejsza!
Czytaj więcej »Radiooperatorzy na obszarze morza A1 mają do dyspozycji 56 kanałów. Każdy z nich ma dopisaną konkretną częstotliwość. W tym wpisie prezentujemy przeznaczenie poszczeglnych kanałów.
Czytaj więcej »Radiostacja VHF Icom – jest to radiotelefon który można spotkać w Urzędzie Komunikacji Elektornicznej przystępując do egzaminu radiooperatora bliskiego zasiegu SRC. Chcielibyśmy przedstawić jak wygląda taka radiostacja oraz jak zbudowane jest menu urządzenia.
Czytaj więcej »Alfabet fonetyczny ICAO znany również jako Alfabet fonetyczny NATO czy Międzynarodowy alfabet fonetyczny – najbardziej rozpowszechniony system literowania wyrazów w pewnych specyficznych zastosowaniach, np. w żeglarstwie podczas prowadzenia komunikacji radiowej, gdzie każdej literze alfabetu odpowiada ustalone słowo.
Alfabetu uczymy się jako małe dzieci, TEGO alfabetu będziemy się uczyć jako "duże dzieci". Gwarantuję Wam, na 100% się przyda jego znajomość.
No to na co jeszcze czekamy? - "Delta Oscar November Alpha Uniform Kilo India" !
Często pojawiają się wątpliwości, dotyczące wyposażenia jachtu w urządzenia radiowe. Wszystko zależy od obszaru żeglugi, w którym statek ma pływać. Konwencja SOLAS dzieli taki sprzęt na tzw. wyposażenie "podstawowe" oraz "dodatkowe".
Czytaj więcej »Dzisiaj omówimy problem postępowania radiooperatora po odebraniu alarmowania w niebezpieczeństwie "Distress Alert" na DSC, ale na częstotliwościach z zakresu fal krótkich HF.
Czytaj więcej »Kolejna sprawa związana z tematem "postępowanie radiooperatora po odebraniu alarmowania" tym razem na DSC MF. Co robić?
Czytaj więcej »Dzisiaj ważna sprawa, budząca wiele wątpliwości na kursach i egzaminach radiooperatora SRC. Co robić po odebraniu alarmowania w niebezpieczeństwie w zakresie VHF?
Czytaj więcej »W łączności alarmowej i bezpieczeństwa (system GMDSS) istotny jest podział środków radiokomunikacji morskiej na tzw. podsystemy składowe. Dzięki temu możemy alarmować w niebezpieczeństwie ręcznie i automatycznie, prowadzić wywołania bezpieczeństwa i ogólne, automatycznie odbierać ostrzeżenia nawigacyjne, meteorologiczne, pilne oraz prognozy pogody. Jednym słowem mamy łączność z lądem.
Czytaj więcej »W ostatniej części pisaliśmy o funkcjach spełnianych przez system GMDSS. Niezwykle ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z tego, jaki wpływ na nasze bezpieczeństwo na morzu mają sprawnie funkcjonujące urządzenia radiokomunikacyjne oraz wykwalifikowany personel.
Czytaj więcej »Wymagania radiokomunikacyjne musi spełniać każda stacja statkowa na podstawie konwencji SOLAS oraz każda administracja morska. Skoro już tyle mówimy o systemie GMDSS, pora zadać pytanie o podstawowe funkcje, które on spełnia:
Czytaj więcej »Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa GMDSS obejmuje całokształt środków radiokomunikacyjnych mających zapewnić nam bezpieczeństwo radiowe w czasie podróży morskiej. Urządzenia radiokomunikacyjne wchodzące w skład systemu GMDSS posiadają różne właściwości i ograniczenia co do zasięgu, dlatego też morza i oceany podzielono na obszary A1-A4.
Czytaj więcej »Każdy statek morski powinien być odpowiednio wyposażony, a załoga przygotowana w taki sposób, aby mieć możliwość uzyskania natychmiastowej łącności z lądem. Łączność ta musi spełniać określone funkcje.
Czytaj więcej »Nierzadko stajemy przed dylematem, jakie świadectwo radiooperatora powinniśmy posiadać, aby spokojnie czarterować jachty na morzach.
Czytaj więcej »Świadectwa radiooperatora wg SOLAS i Regulaminu Radiokomunikacyjnego
Czytaj więcej »GMDSS to skrót od nazwy, która jeszcze kilka lat temu spędzała sen z powiek wszystkim oficerom nawigatorom statków podlegających konwencji SOLAS.
A, przecież to takie proste...
Czytaj więcej »Bądź z nami w kontakcie. Dopisz się do naszego newslettera, a na bieżąco będziesz otrzymywać informacje o ofertach specjalnych.
W ramach przygotowania do egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego braliśmy udział w organizowanym przez Charter.edu.pl kursie dotyczącym nawigacji. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem wiedzy prowadzącego (Przemysław Chylaszek), która była nam przekazywana w sposób przyjazny i przyjemny, a czasem nawet humorystyczny. Dodatkowo w cenie kursu otrzymaliśmy książkę oraz inne pomoce przygotowane przez prowadzącego. Kurs zaczynaliśmy wcześniej i kończyliśmy później niż zakładano - na każde pytanie musiała paść odpowiedź. Atmosfera była niezwykle przyjazna, a najlepszą rekomendacją jest fakt, że mamy ochotę zapisać się na kolejne szkolenie! Cała ekipa Charter.edu.pl to ludzie nie tylko z dużym doświadczeniem, ale przede wszystkim z pasją!